joi, 8 martie 2018

Reflexul „Sfântul Efrem”



De unde să încep? Eu și sotul meu locuiam într-o garsonieră foarte mică în Montréal orașul nostru adoptiv. Atunci când am rămas însărcinată, soțul  meu și-a pierdut locul de muncă și nu ne permiteam să ne cumpărăm o casă pentru că banca nu ne-ar fi acordat un credit. După ce am născut aveam mare nevoie să ne mutăm într-o locuință mai mare.
Am plecat în România, la părinții soțului meu, pentru ca aceștia să-și cunoască nepoata. De ceva vreme, îmi plăcea mult să ofer cărți cu minunile Sfântului Efrem cel Nou. Cumpăram și dăruiam tuturor. Una dintre aceste cărți am dat-o chiar socrilor mei și într-o seară am început și eu să citesc din ea. Ochii mi-au căzut pe câteva mărturisiri despre apartamente, vânzări, cumpărări, despre oameni ajutați de Sfântul Efrem care primiseră ajutor grabnic în cazuri în care ar fi durat mult mai mult timp să se finalizeze tranzacțiile. Am simțit iarăși că Sfântul Efrem are un plan să ne ajute, numai să cerem… Cum de nu-mi dăduse prin cap  să-i cer ajutorul?
Daruri nesperate de la Sfântul Efrem
Soțul meu era foarte stresat, pentru că se temea că dacă vom vinde garsoniera s-ar putea să nu găsim o casă în bugetul nostru. Îl rechemaseră la muncă, Slavă Domnului, însă contractual în orice zi colaborarea putea fi încheiată, obicei destul de frecvent în industria în care lucrează el. Eu aveam salariul redus, fiind în concediu de maternitate. Am hotărât totuși să punem locuința la vânzare înainte să plecăm în România. La scurt timp după ce m-am rugat Sfântului Efrem am primit un e-mail de la agent, care ne anunța că aveam deja o ofertă. Țin să menționez că aveam garajul și garsoniera puse la vânzare separat și, pe scurt, a fost o minune să găsim cumpărător la ambele în două săptămâni, când alții se chinuie în medie patru luni să vândă un apartament aflat în zona aceea.
Sfântul Efrem ne-a dăruit o căsuță perfectă pentru nevoile noastre
            Apoi a început stresul cu găsirea unei case. Agentul ne-a trimis o listă de case care erau sub bugetul nostru, în cazul în care, cine știe, ceva era interesant. Aveam patru vizite programate. Din primele trei case vizitate nu am știut cum să ies mai repede afară și i-am spus agentului că, sincer, nu știu ce o să putem cumpăra la bugetul nostru care să nu fie jalnic… Începusem să mă panichez. 
Apoi a venit surpriza. Vizitarea unei case minunate. Când proprietara a deschis ușa ne-a surâs ușor iar eu m-am gândit imediat că poate este tot româncă… și chiar așa era! Doamna Camelia, urma să aflu mai târziu, suferea de cancer la gât și vindea casa pentru a se muta într-o locuință ceva mai mică, alături de soțul ei din Quebec. De când am auzit situația dumneaei, m-am gândit imediat la Sfântul Efrem. Căsuța era ca din povești - o bucătărie imensă, frumoasă, curată, cu geam mare care dă spre o curticică în spatele casei, unde să o pot vedea pe Măriuca mea jucându-se. M-am uitat spre agent și aproape că am început să țopăi de bucurie, nu știam cum să fac să-l aduc și pe soțul meu Adrian mai repede, să vadă casa.
La a doua vizită, am venit cu o cărticică în dar pentru doamna Camelia. Cât fusesem în România, găsisem o nouă colecție de cărți ale Sfântului Efrem, pentru diferite probleme, una din ele fiind pentru cei cu boli incurabile (ce idee bună, aceste colecții, celelalte sunt pentru cei care au patima drogurilor sau băuturii sau pentru cei alfați în depresie). Am luat mai multe exemplare,   gândindu-mă că sigur o să găsesc cui să le dăruiesc.
Aveam emoții, speram ca și soțului să îi placă la fel de mult casa, e ușor să nu fie consens atunci când e vorba de case, sunt multe detalii, nu-i așa?! Soțului i-a plăcut însă la fel de mult ca și mie, iar după ce am făcut oferta agentul meu m-a sunat și mi-a spus că în cariera lui de cincisprezece aani nu a văzut tranzacție ca a noastră: ne-a spus că vânzătorii au fost profund impresionați de micul meu cadou și că au ușurat situația din start, oferind prețul cel mai jos la care își permiteau să coboare, fără să mai pierdem timp cu oferte și contraoferte, cum se poartă aici.  Ne-au lăsat și balansoare pentru copii în stare excelentă (de la nepoții doamnei Camelia) și mobilă (căci ei plecau într-un spațiu mai mic, în timp ce noi nu aveam mare lucru, venind de la garsonieră) dar și două frigidere, o mașină de spălat etc. Sunt ferm convinsă că toate problemele legate de casă, care păreau insurmontabile, au fost rezolvate și simplificate cu ajutorul Sfântului Efrem. Și nu este singurul său dar.
O mașină picată din Cer
Noi aveam doar o mașină veche și amărâtă, însă cum soțul lucra după-amiaza, iar eu trebuia să mă întorc la muncă, ne trebuia o a doua mașină ca să o pot lua de la grădiniță pe fetița noastră, Maria. Soțul meu tot amâna căutarea de mașini la mâna a doua, cu toate că eu voiam să rezolvăm cât mai repede această problemă. Doamna care mi-a dăruit prima mea carte cu Sfântul Efrem a venit în vizită la noi, împreună cu soțul ei, ca să ne vadă noua căsuță.
Am petrecut o seară frumoasă, după care ne-am trezit că ne-au sunat să ne spună că vor să ne dăruiască una dintre mașinile lor, aflată în stare foarte bună, pentru că n-o prea foloseau. Nu au vrut să accepte niciun ban pentru ea. Eu, în zilele când mă necăjeam că soțul nu vrea să acționăm mai repede, m-am rugat la Sfântul Efrem, și am simțit că totul avea să fie bine însă, păcătoasa de mine, tot am deznădăjduit. De unde până unde ne pică o mașină din Cer, chiar așa? Dumnezeu să le dea sănătate Silviei și lui Dan, celor care au făcut pomana cu mașina!
Sfântul Efrem a avut grijă să fiu aproape de copilul meu
Și tot nu am terminat… Eu aveam serviciu, însă în centrul orașului, și din cauza distanțelor îmi rămânea prea puțin timp ca să petrec cu Maria, fericirea mea. M-am tot necăjit și m-am rugat Domnului și Sfântului Efrem. Ceea ce îmi doream era cam imposibil - voiam să lucrez de acasă și să am un program mai flexibil – ceea ce nu se practică mai deloc aici. Iată însă că Domnul este mult prea milostiv cu noi.
Tot Sfântul Efrem a rânduit-o, știu sigur, căci cei despre care v-am povestit că ne-au dăruit mașina, atunci când au venit la noi în vizită să vadă casa, au vorbit și de serviciu. Compania unde lucrează prietenul nostru, Dan este mult mai aproape de noi, la nici douăzeci de minute distanță, și foarte aproape de minute de grădinița fetiței. În plus, nu numai că permit, dar este o pratică în cultura companiei să se lucreze de acasă. M-am decis să mă uit la ofertele lor de muncă și am văzut că fusese afișat un post chiar în domeniul meu de activitate și cu experiența mea. Acum lucrez de acasă, diminețile stau cu  Maria, nu mai plec de acasă cu noaptea-n cap… E o diferență enormă, faptul că pot sta mai mult cu copilul meu! Mulțumesc din nou Sfântului Efrem că a rânduit așa mare ajutor!
Sfântul Efrem m-a ajutat să le fiu și altora, de folos
Înainte de toată povestea cu casa, m-am rugat Sfântului Efrem să mă ajute să ajut pe cineva, cumva. De când eram în România, la introducerea cărții cu noile minuni se menționa și construcția unui centru terapeutic ortodox la Malnaș-Băi, cu numele Sfântului Efrem cel Nou. Am căutat numărul de telefon și am sunat. Mi-a răspuns Părintele Ciprian și am vorbit despre nevoile dumnealui pentru acest centru dedicat tinerilor cu dependențe (droguri, țigări, băutură etc.).  Apoi am căzut de acord ca părintele avea să-mi trimită 50 de exemplare dintr-o carte cu 12 autori, dedicată tinerilor, cu răspunsuri ortodoxe la întrebările specifice vârstei lor, alături de niște iconițe plastifiate (cu Maica Domnlui, cu Sfântul Efrem, cu Mântuitorul) pe care să le pun înăuntru. Am început apoi să le distribui la mine la biserică celor care aveau copii adolescenți, sperând să fie de ajutor. Cartea a ajuns și la o familie a cărei fiică o luase pe drumuri greșite, fiind dependentă și de țigări (fuma foarte mult și nu mai mergea la biserică etc.). Părinții au pus cartea în casă, nu i-au dat-o direct fetei. Fata a luat-o, a citit-o toată, pe nerăsuflate, în aceeași seară. Părinții au spus că s-a uitat îndelung la iconița plastifiată și o minune s-a întâmplat, căci s-a lăsat de fumat din dimineața următoare și s-a întors la biserică. Părinții ei nu au cuvinte să descrie schimbarea radicală ce a avut loc, iar eu, necunoscând-o direct, am avut lacrimi în ochi auzind o așa veste bună, așa minune. Aceasta este o minune tangibilă, dacă pot folosi expresia – nu avem cum să nu credem…
Și alte bucurii: am fost aleși nași
O altă minune: mi-am dorit enorm să fim nașii unui copilaș ai cărui părinți cred în Dumnezeu și, ideal, vin la noi la biserică (câte pretenții pot să am!). Mi-am dorit să fie părinții credincioși, pentru că avem în anturajul nostru prieteni care nu cred, și îmi închipuiam ce greu este să încerc să duc copilul la Sfânta Împărtășanie dacă părinții nu ne lasă. M-am rugat Sfântului Efrem special pentru acest lucru, să ne ajute dacă așa este voia Domnului. Ulterior, la noi la biserică a rămas însărcinată o doamnă care mie îmi este foarte dragă, care mai are trei băieți și își dorea mult și o fetiță. Nici nu m-am gândit că o să ne aleagă ca nași, pentru că, sincer vorbind, nu suntem noi vrednici de așa o onoare, și nu suntem exemple precum ne-am dori. În plus, nici nu ne cunoșteam prea bine, iar întreaga biserică s-ar fi bucurat la fel de mult să fie nașii Dăriucăi, pentru că îi admirăm cu toții foarte mult.
Cum am aflat că e însărcinată, i-am dat Danielei în dar cartea cu minunile Sfântului Efrem cu copii născuți și nenăscuți, cartea care mie mi-a schimbat viața și întreaga perspectivă asupra Sfinților, cărora nu știam să mă rog înainte. I-am dat și mir de la Sfântul Efrem, să se ungă pe burtică, așa cum am făcut și eu când eram gravidă, și mă rugam pentru ea să fie bine. Iată că ne-au anunțat că ar vrea să fim nașii Dăriucăi, și știm clar că a lucrat Sfântul, din nou, cum altfel?
Prietenul meu, Sfântul Efrem cel Nou m-a ajutat să-mi găsesc o prietenă aproape de casă
Mai am încă o minune să vă povestesc - poate nu e minune după unii, dar eu simt că tot Sfântul Efrem a mijlocit. Soțul meu lucrează până la miezul nopții iar câteodată mă simțeam singură cu fetița, și alteori îmi era teamă, nu știu de ce. În plus, mi-am dorit așa, din toată inima, să-mi găsesc o surioară aproape de casă. Și totodată, m-am rugat Sfântului să mă ajute să îi ajut și pe alții, căci minunile lui tuturor trebuie vestite, avem așa de mare nevoie de sfinții Domnului. În aceeași săptămână în care m-am rugat pentru cele de mai sus, a apărut o educatoare nouă la grădinița Mariei, pe nume Andreea - o româncă!
Într-o zi, am întrebat-o ce mai face, și de câtă vreme e în Canada și așa, timidă, mi-a spus că doar de un an, și că sunt cam singurei, ea și soțul ei. M-am oferit, cum era normal, să o ajut cu ce pot, dacă are nevoie de ceva, și ea părea extrem de bucuroasă. Care erau șansele ca Andreea să fie vecină cu mine la doar două minute de mers pe jos? Dacă nu întrebam, nu aș fi aflat. Să întrebăm, căci lucrează Dumnezeu.
Ea s-a  bucurat enorm, căci și ea se simțea singură. Apoi a primit și ea cartea cu Sfântul Efrem cu minunile cu copii și a început a-i face acatistul - ceea ce pentru mine este tot o minune, căci Sfântul lucrează, și ceea ce nu este cu putință la oameni, este cu putință la Dumnezeu, nu? Sfântul va ști să o ajute în cele de nevoie ale ei. Din ce îmi povestește, are deja două momente în care știe sigur că a ajutat-o: a scăpat, după ce a făcut acatistul, de o infecție foarte dureroasă care îi tot reapărea aproape lunar, deși încercase zeci de tratamente, iar când a fost odată bolnavă rău, cu vomă, neputându-se ridica nici din pat, în contextul în care virusul pe care-l luase ținea câteva zile, ea a luat cartea Sfântului și a pus-o pe burtă și i-a trecut. Și am devenit prietene instantaneu, încă un mare cadou de la Dumnezeu.
Sfântul Efrem nu a pregetat să-i ajute și pe prietenii noștri
O altă minune. Un prieten bun de familie a descoperit că are un chist la ficat și doctorii nu se arătau prea optimiști. Urma să facă testul care să arate dacă este sau nu, cancer. Am căzut de acord să facem împreună acatistul Sfântului Efrem cel Nou fiecare de acasă, și am sunat mai multe persoane care să se roage pentru el, odată cu noi. Rezultatele au ieșit negative! Mulțumim, Sfinte Efrem! Apoi o prietenă bună a făcut cancer la gât. A avut operația și    ne-am rugat Sfântului să o ajute să fie bine. A scăpat cu bine! Slavă Ție, Doamne!
Ajutorul Sfântului când vrem să-i facem acatistul
Maria a fost genul de bebeluș care la fiecare două ore se trezea, zi și noapte, luni de zile la rând. Când făceam acatistul Sfântului Efrem, mereu dormea, chiar dacă trecea de mult timpul când normal s-ar fi trezit. Mă rugam lui să mă ajute să termin acatistul și o ținea pe Maria dormind… Ce drăguț!
Sfântul Efrem ne ocrotește mereu casa
Mi-am amintit acum de o minune mai veche - a fost o inundație majoră la vechiul apartament, șapte etaje s-au stricat și au fost evacuate, însă noi avem icoane pe pereți, iar când ieșim din casă, facem semnul Sfintei Cruci și îl rugăm pe Sfântul Efrem să aibă grijă de casă. Apartamentul aflat ușă în ușă cu al nostru (eram la colț, în unghi perpendicular cu celălalt apartament), a fost complet afectat (evacuări și reparații serioase), însă al nostru nu a avut nimic… Știm că a avut grijă Sfântul Efrem. 
Sfântul Efrem cel Nou, mai mult decât un prieten
Ca o paranteză aș vrea să povestesc și o întâmplare care a avut loc în septembrie, 2016, când am fost în vacanță cu soțul și cea mică în România. La un moment dat, după o zi foarte lungă în care vizitasem mai multe locuri sfinte din Moldova, Maria, fiind foarte obosită, s-a supărat de la un nimic și          dintr-o dată nu i s-a mai auzit plânsul. Am luat-o în brațe și efectiv nu putea să respire, i s-a oprit respirația, s-a schimbat la față și mi-a leșinat în brațe. Eram la mănăstire. Am încremenit, lumea din jur nu știa cum să reacționeze, eu cu atât mai puțin. Cineva i-a pus icoana Sfântului Gheorghe Lazăr pe ea („Moș Gheorghe” sau „Gheghe” cum îi spune Maria de atunci) ale cărui Sfinte Moaște le sărutase cu câteva minute înainte, iar eu doar am țipat: „Sfinte Efreeem!” și și-a revenit.
A fost cel mai cumplit eveniment din viața noastră. Se pare că este normal ca unii copilași să leșine la crize de supărare (deși ea nu era genul care să facă crize). Un control medical a arătat că este perfect sănătoasă. Încă o dată, mulțumim Sfântului Efrem și Sfântului Gheorghe Lazăr.
În urmă cu câteva zile, a fugit de lângă mine când eram la un magazin, și dintr-odată a făcut stânga împrejur și s-a întors îngrozită ca și când ar fi văzut cel mai fioros lucru. Probabil doar un „nene’’ bărbos și mai neprietenos, care mergea în direcția ei, dar a speriat-o în așa hal, încât iar i s-a tăiat respirația până când mi-a ajuns în brațe și după câteva încercări de a-și relua suflul, iar a leșinat. M-am rugat din nou, Sfântului Efrem. Maria se uita în acel moment fix (deși nu era nimeni acolo decât doamna din fața mea), ca și când vedea pe cineva (eu sunt convinsă că pe Sfântul Efrem). Din amețeala și buimăceala completă în care se găsea în secundele acelea, efectiv și-a revenit și s-a liniștit. Vă mai spun doar că Maria pupă icoana Sfântului Efrem în fiecare zi și îl iubește cum numai copiii știu.
Bisericuța cu moaștele Sfântului Efrem din Canada
Am fost acum câteva săptămâni să ne închinăm sfintelor moaște la biserica greacă din Saint-Hubert, la Părintele Andreas (fratele surorii Macaria). A fost o atmosferă de nedescris…
Dacă mai trec șase luni, cine știe ce noi minuni o să mai am de povestit?  Un lucru e clar - am dezvoltat: „Reflexul Sfântul Efrem”, ceea ce pentru mine înseamnă că orice problemă am, mă gândesc imediat la el, căci este mult prea milostiv și ne ajută mereu, și grabnic. Mi-e și rușine de cât de ocupat îl țin pe Sfânt! Să nu tăcem și să-i mărturisim toate minunile, așa cum ne roagă în acatist!
P.S. Am rămas însărcinată acum cu al doilea copilaș, care va purta numele, Sfântului Efrem. Să dea Dumnezeu să vină pe lume cu bine!

Silvia, Adrian și Maria-Antonia, Montreal (ianuarie, 2017)


Un comentariu:

  1. Ce frumos!Mă bucur mult pentru tine. Eu l-am cunoscut de foarte puțin timp pe sf Efrem cel Nou .

    RăspundețiȘtergere